Slik behandler vi personopplysninger om deg
Hvilke av dine personopplysninger behandler vi?
I forbindelse med søknad om boliglån, finansieringsbevis eller mellomfinansiering og forvaltning av låneavtalen, behandler vi følgende kategorier personopplysninger:
- Personalia, som fødsels- og personnummer, sivilstand og antall barn
- Kontaktinformasjon
- Lønnsopplysninger
- Yrkesopplysninger og arbeidssituasjon
- Finansielle opplysninger som formue, gjeld, kredittvurdering
- Informasjon om låneforholdet, blant annet terminlengde, løpetid, transaksjonsdata, fakturaer, terminbeløp, renter og dato for inngåelse av avtale
- Kontoopplysninger
- Saksrelevant informasjon etter telefonsamtale eller e-postutveksling med deg
- Opplysninger om du er en politisk eksponert person (PEP)
Hvem innhenter vi opplysninger om deg fra?
Vi innhenter primært personopplysninger om deg fra tredjeparter for å vurdere rett til boliglån og forvalte i henhold til forskrifter. Vi innhenter også opplysninger direkte fra deg. Søknaden om boliglån kan ikke vurderes hvis vi ikke mottar alle opplysningene vi spør etter.
Hva bruker vi personopplysninger om deg til?
Vi innhenter personopplysninger hovedsakelig for å vurdere søknader og for å forvalte kundeforholdet. Det rettslige grunnlaget for dette er å oppfylle låneavtalen, jf. personvernforordningen (GDPR) art. 6 nr. 1 bokstav b.
Vi er pålagt å følge anti-hvitvaskingsregelverket som kan innebære ytterligere behandling av personopplysninger før og under et kundeforhold. Formålet med behandlingen er å avdekke og forhindre hvitvasking, terrorfinansiering eller svindel. Det rettslige grunnlaget for behandlingen er rettslig forpliktelse, jf. personvernforordningen (GDPR) art. 6 nr. 1 bokstav c. Innhenting av sensitive opplysninger, slik som opplysninger om politisk oppfatning (PEP), har supplerende rettslig grunnlag i GDPR art. 9 nr. 2 bokstav g.
I tillegg behandler vi personopplysninger i forbindelse med begrunnet mistanke om økonomiske misligheter. Vi gjør dette for å beskytte oss mot svindelforsøk. Det rettslige grunnlaget for behandlingen er berettiget interesse, jf. personvernforordningen (GDPR) art. 6 nr. 1 bokstav f.
Vi behandler også personopplysninger for å oppfylle en rekke rettslige forpliktelser som påligger oss i medhold av finansavtaleloven, finansforetaksloven, skatteforvaltningsloven, verdipapirhandelloven, bokføringsloven og gjeldsinformasjonsloven.
Opplæring og autorisasjon av egne ansatte kan kreve at vi bruker et lite utvalg personopplysninger om registrerte (søkere) i autorisasjon/testøyemed. Det rettslige grunnlaget er foretakets berettiget interesse for å ha autoriserte finansrådgivere innen kreditt, jf. personvernforordningen (GDPR) art. 6 nr.1 bokstav f.
Vi er underlagt strenge krav om datasikkerhet for å sørge for tilgjengelighet, konfidensialitet og integritet av personopplysningene vi behandler. Dette innebærer at personopplysninger behandles til formål som vedlikehold, oppdatering og drift av våre systemer og IT-infrastruktur. Noen ganger er det også behov for å teste løsningene/nye funksjoner ved bruk av personopplysninger. Det rettslige grunnlaget er å oppfylle rettslig forpliktelse jf. personvernforordningen (GDPR) art. 6 nr. 1 bokstav c.
Profilering og automatiserte beslutninger
Vi benytter profilering for å avdekke eller forhindre hvitvasking, svindel og terrorfinansiering blant våre kunder.
Kredittvurderingen vi innhenter er basert på profilering, og er satt sammen av personopplysninger om blant annet inntekt, formue, adresse, alder og betalingsanmerkninger. Kredittvurderingen ligger til grunn for vår vurdering om søkeren har tilstrekkelig kredittevne til at vi kan inngå avtale om boliglån.
Alle søknader i Kassa blir vurdert automatisk. Basert på dette sorteres det hvilke søknader som kan få en automatisert beslutning, og hvilke som må vurderes manuelt. Automatiserte beslutningsprosesser betyr at vi bruker systemene våre til å ta beslutninger om tildeling eller avslag på lån og finansiering. Dette gjøres basert på opplysningene vi har om deg, enten fra tredjeparter eller deg selv, som deretter prøves mot definerte forretningsregler.
Vi overvåker også transaksjoner til og fra kontoer. Forekommer det uvanlige transaksjoner har vi automatiserte prosesser som forhindrer eller avverger svindel, terrorfinansiering eller hvitvasking.
Hvor lenge lagrer vi personopplysningene om deg?
Ved innvilget søknad om boliglån oppbevares personopplysninger i 10 år etter avsluttet kundeforhold. Søknad som ikke fullføres eller avslås slettes etter 30 dager. Personopplysninger som behandles med formål for å forhindre hvitvasking, terrorfinansiering og svindel slettes 5 år etter gjennomført transaksjon eller avsluttet kundeforhold/avslått søknad, med mindre du har vært underlagt forsterkede kundetiltak. Da oppbevarer vi opplysningene i 10 år etter avsluttet kundeforhold.
Hvem deler vi personopplysninger om deg med?
Vi behandler personopplysningene dine fortrolig. Vi kan likevel dele dem med tredjeparter når det er behov for det. Mottakere av opplysninger fra oss vil være offentlige myndigheter som Skatteetaten for innrapportering etter norsk skattelovgivning eller Økokrim ved mistanke om hvitvasking, terrorfinansiering eller svindel. Hvis du misligholder dine forpliktelser overfor oss, kan vi innrapportere forholdet til kredittopplysningsforetak og/eller registre for betalingsanmerkninger.
Andre kategorier mottakere av personopplysninger kan være garantister, kausjonister og fullmaktshavere du har gitt oss tillatelse til å dele opplysningene med, samt banker og andre aktører som er involvert i en banktransaksjon.
Vi deler også personopplysninger med databehandlere som bistår oss med saksbehandling. Vi har inngått databehandleravtale med alle våre databehandlere.
Dine rettigheter
Du som registrert har rettigheter i henhold til personvernreglementet. Oppsummert er disse rettighetene:
- Du har rett til innsyn i personopplysningene vi behandler om deg.
- Du kan be oss rette opplysninger om deg som er feilaktige eller misvisende, og du kan også komme med supplerende informasjon.
- I noen situasjoner kan du be oss begrense behandlingen av opplysninger om deg.
- Vi har plikt til å slette opplysninger som ikke er nødvendige for formålet eller hvis det ikke fins gyldig rettslig grunnlag for behandling. Kontakt oss dersom du mener det er tilfellet og du vil forsikre deg om at personopplysninger er blitt slettet.
- Hvis vi behandler opplysninger om deg på bakgrunn av en berettiget interesseavveining, har du rett til å protestere på vår behandling.
- Du kan få informasjon om hvordan en automatisert beslutning ble gjort, konsekvensen av den, gi uttrykk for dine synspunkter, bestride beslutningen og be om manuell gjennomgang av beslutningen hvis vi har gjort en automatisert beslutningsprosess om deg. Vi gjennomfører kun automatiserte beslutningsprosesser om deg ved vurdering av din søknad om boliglån.
- Du kan når som helst trekke tilbake et tidligere gitt samtykke. Tilbaketrekking av samtykke gjelder fremtidig behandling, ikke behandling som vi allerede har gjort.
- Hvis vi behandler opplysninger om deg med grunnlag i samtykke eller en kontrakt, kan du be oss om å overføre opplysninger om deg til deg eller til annen behandlingsansvarlig.
- Hvis du mener at vi ikke behandler dine personopplysninger i tråd med gjeldende personvernreglement, har du rett til å klage til Datatilsynet.

Lurer du på noe?
Ta gjerne kontakt med oss hvis du lurer på noe mer. Her finner du kontaktinformasjonen vår.
Du kan alltid henvende deg direkte til personvernombudet. Ombudet vårt heter Vilde Teigen og kan kontaktes på e-post personvern@opf.no.